Skip to content
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korzyści
    • Jak zamówić
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korzyści
    • Jak zamówić
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena

Blog

Wróć

04.04 2018

Nieoczekiwana zmiana płci, czyli kafelką w brokułę (Dominika Zakrzewska)

kategorie: Ciekawostki i chochliki, Korekta i redakcja tekstów

Odmiana rzeczowników przez liczby i przypadki bywa zmorą. Zwłaszcza kiedy słyszysz, że panu Tadkowi na budowie zabrakło kafelek, a pani Zosia w warzywniaku tych brokuł nie weźmie, bo zwiędły (ucho więdnie w indidzie).

 

 Kafelków czy kafelek?

Słowo kafelek jest całkiem poprawne, pod warunkiem, że odniesiemy je do mianownika liczby pojedynczej i pozostanie tym kafelkiem (kaflem). Zabrakło kafelek sugeruje rodzaj żeński i dopełniacz w liczbie mnogiej, co ciągnie za sobą wniosek, że w mianowniku liczby pojedynczej musi być ta kafelka, podczas gdy kafelka możemy co najwyżej przyciąć i nawet równo ułożyć (biernik liczby pojedynczej).

Pamiętajmy, że rzeczowników nie odmieniamy przez rodzaje. Gdyby tak było, zgodnie i całkiem rodzinnie mogłyby istnieć: ten kafelek, ta kafelka i to kafelko albo nawet kafelątko. Pogódźmy się więc z faktem, że kafelek i kafel są facetami, zupełnie jak kufel i kufelek. Nie zajmujmy się układaniem czy przycinaniem kafelki, jakby była facetką w dopełniaczu liczby pojedynczej. Wykładajmy/układajmy kafelki – rodzaj męski w bierniku liczby mnogiej – równiutko na całej ścianie, podłodze czy innej przeznaczonej do tego powierzchni. A kiedy zajdzie potrzeba przycinania kafelków (nie kafelek), użyjmy rysika do glazury, łamacza z kółkiem tnącym lub innego, bardziej zaawansowanego sprzętu.

Gwoli jasności:


Brokuł czy brokułów?

Brokuł nigdy nie pretendował do bycia brokułą. Dlaczego więc pani Zosia z trzeciej klatki nie chce kupić tych brokuł (tych, co zwiędły)? Znów pojawia się pytanie, do jakiego rodzaju należą brokuły, skoro są to te, a nie ci brokuły?

Tak się składa, że pani brokuła w mianowniku liczby pojedynczej nie istnieje, a brokuły w liczbie mnogiej wprowadzają w konfuzję. Określenie ich rodzaju może przyprawić o zwątpienie. Pamiętajmy jednak, że brokuł też jest facetem. Zarówno brokuła, jak brokułu w dopełniaczu liczby pojedynczej możemy nie lubić, a brokuła i brokuł w bierniku możemy tolerować i nawet jeść. Mylące być może to, że w miejscowniku liczby mnogiej mówimy o brokułach w warzywniaku pani Ani i dajemy szansę brokułom w celowniku liczby mnogiej, kiedy przyjdzie nowa dostawa albo pani Zosi znudzi się kalafior.

Nasz brokuł jako rodzaj męski jest jednocześnie nią – rośliną, może więc dlatego zdarza się, że tracimy jasność oceny płci.

Bo z brokułami nigdy nie wie, oj nie wie się…:

Jak by nie było, pamiętajmy, że brokuł brokułów nie kupimy w sklepie budowlanym, a kafelek kafelków – w warzywniaku. Ale gdy zbraknie deski do krojenia, brokuła pokawałkować można na kafelku.

Tymczasem pozdrawiam,

 

Dominika Zakrzewska – inżynier architektury krajobrazu, absolwentka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i artystyczna dusza. Studiowała malarstwo we wrocławskiej  Akademii Sztuk Pięknych.  Oprócz korekt i redakcji tekstów zajmuje się składem i przygotowaniem do druku. Ale największą satysfakcję sprawia jej projektowanie okładek i tworzenie ilustracji czy grafik – zwłaszcza do książek, które miała okazję wcześniej redagować.

Poleć artykuł znajomemu

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

Piotr Smakulski, Miriola Dzik: „Misja pszczoła” [opieka redakcyjna i patronat: Korekto.pl]

21 kwietnia 2022

Szkoły języka angielskiego – raport [artykuł gościnny]

11 kwietnia 2022

Mariusz Kanios: „Dobry cZŁOwiek” [opieka redakcyjna i patronat: Korekto.pl]

7 kwietnia 2022

Beata Czerwińska: „Mam tak samo” [opieka redakcyjna i patronat: Korekto.pl]

5 kwietnia 2022

Krystian Andrzejewski: „Gwiezdni wojownicy” [opieka redakcyjna i patronat: Korekto.pl]

30 marca 2022

Skontaktuj się z nami

Zapraszamy do sprawnego
kontaktu e-mail”.

  • kontakt@korekto.pl

*aby uzyskać wycenę, prześlij plik lub podaj liczbę znaków ze spacjami
(sama liczba stron nie wystarczy, ponieważ w zależności od formatowania jeden tekst może liczyć 1300-1400, a inny nawet ponad 4000 znaków na stronie).

  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
Menu
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
Menu
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • Zaloguj się
Menu
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
Menu
  • Zaloguj się

Twórcą Korekto jest Maciej Dutko. Pierwsze korekty wykonywał w 1996 r.; w latach 2002-2006 był redaktorem naczelnym Telegazety i stron WWW w TVP Wrocław, a w 2008 r. uzyskał stopień doktora w Zakładzie Książki Współczesnej i Edytorstwa UWr.

Dziś Korekto jest liderem w branży: najlepsi redaktorzy każdego roku sprawdzają ok. 40 mln znaków (to tyle, co 200 średniej grubości książek).

Grupa Dutkon.pl Ltd
Unit 4E Enterprise Court, Farfield Park
Rotherham, England S63 5DB
Company No.: 08664043
Bank: ING 50105015751000009031077242

Korespondencja:
ul. Mączna 1/15, 54-131 Wrocław

Nasze firmy:

Evolu.pl – blog, księgarnia i szkolenia biznesowo -rozwojowe

Korekto.pl– profesjonalna korekta i redakcja tekstów

Audite.pl– audyty i poprawa ofert na Allegro oraz stron WWW

CzasNaProjekt.pl – projekty kuchni i łazienek

Zakrzewska.art – projekty logotypów, grafika, fotografia

Nasze szkolenia:

“E-biznes do Kwadratu” – szkolenie dla e-sprzedawców (tworzenie skutecznych ofert)

“Zen obsługi e-klienta” – szkolenie dla e-sprzedawców (specyfika obsługi e-klienta)

“Zen negocjacji” – szkolenie z podstaw negocjacji (dla każdego)

Nasze książki:

“Targuj się!” – poradnik przygodowy nt. codziennych negocjacji

“Nieruchomościowe seppuku” – książka nt. błędów w ofertach nieruchomości

“Efekt tygrysa” – pierwsza polska książka nt. budowania marki osobistej

“Biblia e-biznesu” – najważniejsza książka dla e-przedsiębiorców

“Prawo w e-biznesie” – prawne aspekty e-handlu dla e-przedsiębiorców

“E-biznes. Poradnik praktyka” – bestsellerowy poradnik dla e-sprzedawców

“E-biznes po godzinach” – poradnik dla e-przedsiębiorców

  • © 2013-2022 Grupa Dutkon.pl Ltd.
  • Polityka prywatności
  • Made by