Przejdź do treści
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Korzyści
    • Jak zamówić
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korekta i redakcja książek
    • Korekta prac dyplomowych
    • Proofreading – korekta językowa
    • Materiały marketingowe
    • Raporty, instrukcje, umowy
    • Skład i formatowanie książek
    • Projekt okładki książki
    • Wydanie e-booka
    • Patronat i wsparcie marketingowe
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Korzyści
    • Jak zamówić
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korekta i redakcja książek
    • Korekta prac dyplomowych
    • Proofreading – korekta językowa
    • Materiały marketingowe
    • Raporty, instrukcje, umowy
    • Skład i formatowanie książek
    • Projekt okładki książki
    • Wydanie e-booka
    • Patronat i wsparcie marketingowe
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena

Blog

Wróć

20.02 2018

O niepoprawnym snobizmie językowym słów kilka (Monika Morusiewicz)

kategorie: Ciekawostki i chochliki

W codziennej komunikacji wystarczy niewiele słów, żeby przekazać komuś konkretną informację. Zgodnie z teorią Penguin English znajomość ponad 1000 wyrazów daje sposobność do nawiązania podstawowego kontaktu. Oznacza to, że w przeważającej większości nie używamy skomplikowanych wyrażeń (oczywiście zależy to od poziomu wykształcenia i oczytania) w celu opisania przeżywanego stanu. Minimalizm w doborze słów ułatwia komunikację i sprawia, że przekaz jest zrozumiały dla każdego rozmówcy.

Jednak zdarza się, że niektóre jednostki pragną poszerzać zakres słownictwa. Niewątpliwie jest to słuszna inicjatywa, gdyż język polski jest wdzięcznym obszarem do poszukiwań, również tych semantycznych. Używanie niepospolitych wyrażeń wzbogaca i poszerza horyzonty intelektualne, ale w tym działaniu należy zachować umiar. Trzeba posiadać wewnętrzne wyczucie w tym, aby mądrze i odpowiednio korzystać z potencjału rzadko używanych, nawet archaicznych słów. Chcąc pokazać lingwistyczną wyższość nad innymi, można nieświadomie zaliczyć językowe faux pas.

Przykładem może być sytuacja, której niedawno byłam świadkiem. Na pytanie kasjerki, czy wydrukować potwierdzenie zapłaty kartą, stojąca przede mną klientka odpowiedziała (po kilkunastosekundowej wewnętrznej walce, która forma jest poprawna): „To nie jest… rewelentne”.

Kurtyna.

Monika Morusiewicz – ukończyła zarządzanie kulturą i mediami na Uniwersytecie  Jagiellońskim. Bardzo lubi słowa, a najbardziej ceni je wtedy, gdy pisze coś własnego. Jej marzeniem jest wydanie książki, którą na przemian pisze i poprawia.

Poleć artykuł znajomemu

1 komentarz do “O niepoprawnym snobizmie językowym słów kilka (Monika Morusiewicz)”

  1. Wojtek
    6 maja 2023 przy 13:39

    Mam problem z przemożnym stosowaniem liczby pojedynczej, w zakresie wiedzy dotyczącej kredytów. Kredyt jest zazwyczaj stosowany w liczbie pojedynczej i to niezależnie od tego czy to jest rzeczywiście kredyt pojedynczy, pojedyncze odroczenie spłaty, jednorazowe pożyczenie pewnej kwoty na jakiś okres – czy też np. „kredyt konsumencki” lub jakiś inny „kredyt” spłacany ratalnie. Jestem zdania, że jeżeli kredyt jest spłacony jednokrotnie to rzeczywiście jest tu odpowiednia – liczba pojedyncza. Natomiast jeżeli „kredyt” spłacany jest wielokrotnie, np. ratalnie – to oznacza, że kolejno spłacane są kredyty pojedyncze tyle, że połączone w kompleks w którym po spłaceniu poprzedniego natychmiast rozpoczyna się, bezpośrednio, następny kredyt z kompleksu ratalnego. Jest to o tyle ważne, że inaczej oblicza się kredyt rzeczywiście pojedynczy a inaczej podchodzi się do obliczania „kredytu” kompleksowego.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

ISBN – czym jest, dlaczego warto i jak to się robi?

9 kwietnia 2025

Antoni Mielecki: „Jak wychować piłkarskiego mistrza” [opieka: Korekto.pl]

28 listopada 2024

65 wpadek, w które nie uwierzysz, czyli dlaczego tani korektor to zło…

28 czerwca 2024

Jak wydać audiobooka… za grosze, bez lektora i bez studia?

22 czerwca 2024

dr Bartek Kulczyński: „Wiosna i lato na talerzu” + „Wiosna i lato z ziołami” [opieka: Korekto.pl]

17 czerwca 2024

Skontaktuj się z nami

Zapraszamy do sprawnego
kontaktu e-mailowego (ze względu na konieczność precyzyjnego archiwizowania wszelkich ustaleń, nie korzystamy z telefonów, które są zbyt zawodne).

  • kontakt@korekto.pl

*aby uzyskać wycenę, prześlij plik lub podaj liczbę znaków ze spacjami (sama liczba stron nie wystarczy, ponieważ w zależności od formatowania jeden tekst może liczyć 1300-1400, a inny nawet ponad 4000 znaków na stronie).

  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się

Twórcą Korekto jest dr Maciej Dutko. Pierwsze korekty wykonywał w 1996 r.; w latach 2002-2006 był redaktorem naczelnym Telegazety i stron WWW w TVP Wrocław, a w 2008 r. uzyskał stopień doktora w Zakładzie Książki Współczesnej i Edytorstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dziś Korekto jest liderem w branży: najlepsi redaktorzy każdego roku sprawdzają ok. 30-40 mln znaków (to tyle, co 150-200 średniej grubości książek).

Korekto.pl jest częścią Dutko Group Ltd.

 

Dutko Group Ltd.
Unit 10 Enterprise Court, Farfield Park
Rotherham, England S63 5DB
Company No.: 08664043
Bank: ING 50105015751000009031077242

Korespondencja:
ul. Mączna 1/15, 54-131 Wrocław

Nasze firmy:

Evolu.pl – blog, książki i szkolenia biznesowo-rozwojowe

Korekto.pl – profesjonalna korekta i redakcja tekstów

Audite.pl – audyty i poprawa ofert na Allegro oraz stron WWW

CzasNaProjekt.pl – projekty kuchni i łazienek

Zakrzewska.art – projekty logotypów, grafika, fotografia

Nasze szkolenia:

“E-biznes do Kwadratu” – szkolenie dla e-sprzedawców (tworzenie skutecznych ofert)

“Zen obsługi e-klienta” – szkolenie dla e-sprzedawców (specyfika obsługi e-klienta)

“Zen negocjacji” – szkolenie z podstaw negocjacji (dla każdego)

Nasze książki:

“Mucha w czekoladzie” – przypowieści w stylu zen (biznes, sukces, schematy)

“Targuj się!” – poradnik przygodowy nt. codziennych negocjacji

“Nieruchomościowe seppuku” – książka nt. błędów w ofertach nieruchomości

“Efekt tygrysa” – pierwsza polska książka nt. budowania marki osobistej

“Biblia e-biznesu” – najważniejsza książka dla e-przedsiębiorców

“Prawo w e-biznesie” – prawne aspekty e-handlu dla e-przedsiębiorców

“E-biznes. Poradnik praktyka” – bestsellerowy poradnik dla e-sprzedawców

“E-biznes po godzinach” – poradnik dla e-przedsiębiorców

  • © 2013-2025 Dutko Group Ltd.
  • Polityka prywatności
  • Made by