Skip to content
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Korzyści
    • Jak zamówić
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korekta i redakcja książek
    • Korekta prac dyplomowych
    • Proofreading – korekta językowa
    • Materiały marketingowe
    • Raporty, instrukcje, umowy
    • Skład i formatowanie książek
    • Projekt okładki książki
    • Wydanie e-booka
    • Patronat i wsparcie marketingowe
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Korzyści
    • Jak zamówić
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korekta i redakcja książek
    • Korekta prac dyplomowych
    • Proofreading – korekta językowa
    • Materiały marketingowe
    • Raporty, instrukcje, umowy
    • Skład i formatowanie książek
    • Projekt okładki książki
    • Wydanie e-booka
    • Patronat i wsparcie marketingowe
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena

Blog

Wróć

13.12 2020

„W oparciu o” czy „w oparciu na”? Rażący błąd czy kwestia uznaniowa?

kategorie: Ciekawostki i chochliki, Korekta i redakcja tekstów

Znalazłem rażący błąd w Twoim mejlu. Jest <<kalkulację oparto o cennik>>, powinno być <<kalkulację oparto na cenniku>> – napisał dziś jeden z Klientów Korekto. Czy miał rację?

Parę dni temu Klient przesłał tekst ciekawego poradnika z prośbą o wycenę jego korekty wraz z elementarną redakcją językową. W odpowiedzi otrzymał kosztorys takiego opracowania, a pod kosztorysem – dopisek:

Kalkulację oparto o cennik na stronie Korekto.pl. Kalkulacja pozostaje ważna przez 7 dni.

W odpowiedzi otrzymaliśmy:

Cześć Maciej,

dzięki za wycenę. Wybieram tryb standardowy(…).

Poza tym znalazłem rażący błąd w Twoim mejlu. Jest <<kalkulację oparto o cennik>>, powinno być <<kalkulację oparto na cenniku>>. ;p

No cóż, tak to już jest, że świadcząc usługi poprawy językowej tekstów, jesteśmy pod szczególnie mocną lupą naszych Klientów, a nawet Czytelników bloga, którzy bezlitośnie wytkną każdą podwójną spację, zbędny przecinek, literówkę czy odstępstwo od reguł. I słusznie! Choć i my jesteśmy „człowiekami”, którym zdarzają się językowe wpadki. Podobnie jak najlepszemu nawet mechanikowi zepsuć może się samochód, a dyplomacie – wyrwać mniej parlamentarne wyrażenie.

Zanim odpowiedziałem na zarzut „rażącego błędu”, upewniłem się, co na to Poradnia Językowa PWN. Pani profesor Katarzyna Kłosińska rozstrzygnęła:

Wyrażenie <<w oparciu o>> budzi wątpliwości poprawnościowe przede wszystkim dlatego że powstało z konstrukcji <<opierać się o coś>>, która odnosi się nie do zjawisk abstrakcyjnych, lecz do czynności fizycznych. Mówimy, że ktoś <<opiera się o parapet, blat, krzesło>> itd. – oznacza to, że osoba ta stała, siedziała lub leżała w taki sposób, że częściowo stykała się z parapetem, blatem, krzesłem itd., dzięki czemu nie mogła się osunąć, upaść itd. Dlatego niepoprawne są zdania, w których konstrukcja <<opierać o coś>> odnosi się do abstraktów (np. <<teza była oparta o badania, film był oparty o książkę>>). W tej drugiej sytuacji używamy zwrotu <<oprzeć na>> (<<teza była oparta na badaniach, film był oparty na książce>>). A zatem i wyrażenie <<w oparciu o>> połączone z nazwami abstrakcyjnymi (<<w oparciu o wyniki, o badania>> itd.) nie jest zalecane. Pojawia się ono często w tekstach urzędowych (<<w oparciu o decyzję…>>) i w nich chyba najmniej razi. W tekstach naukowych pisałabym <<na podstawie…>> czy <<opierając się na…>>.

Komentarz pani profesor zasadniczo przyznaje więc rację naszemu Klientowi, niemniej wyczuć w nim da się sporą nutę językowego relatywizmu. Zwłaszcza że nie każda realizacja powyższego rozróżnienia w praktyce brzmi dobrze. Dlatego ja mimo wszystko będę obstawał za tym, że kalkulacja oparta została o cennik, a nie na cenniku:

Łukaszu,

rozróżnienie <<opierać się o>> vs <<opierać się na>> jest jednym ze sztucznych rozróżnień naszego języka (podobnie jak wołacz <<Hej Łukaszu>>, zamiast <<Hej Łukasz>> – to <<u>> na końcu brzmi paskudnie, mimo że tak właśnie nakazuje nasza cudowna polszczyzna). Prawda: językoznawcy zalecają opieranie się <<na>> abstrakcyjnych zjawiskach (badania, opinie, wnioski), ale <<o>> fizyczne (ściany, meble). Jest to jednak tylko zalecenie, które z pełną świadomością odrzucam, ponieważ po prostu <<opieranie się na cenniku>> brzmi źle (o ironio, tak bym napisał wyłącznie wówczas, gdybym podpierał się raczej właśnie o cennik fizycznie istniejący, np. w formie tablicy czy potykacza).

Nie zapominajmy, że każdy język, a polszczyzna – w szczególności, jest tworem żywym i elastycznym. Rządzi się oczywiście bardzo konkretnymi regułami, jednak zakłada też ogrom wyjątków, ale też swoistych „zaleceń”. Jeśli masz wątpliwości, czy dana fraza „musi”, czy tylko „powinna” być zapisana tak a nie inaczej, sięgnij do któregoś ze źródeł normatywnych lub Poradni Językowej PWN. Albo po prostu zleć sprawdzenie i poprawienie swojego tekstu Korekto.pl.

Maciej Dutko

Poleć artykuł znajomemu

Dodane komentarze (3)

  1. Piotr
    9 marca 2021 at 08:13

    Uwaga, którą przesyłam, nie wynika z wrogiej złośliwości.
    Cytuję: ” (…) niemniej nie sposób wyczuć w nim sporej nuty językowego relatywizmu.”
    Zgubiło się chyba jedno „nie”. Lepiej więc byłoby: ” (…) lecz wyczuwalne są w nim ślady językowego relatywizmu”.
    Trudne w czytaniu są zdania z podwójnym i potrójnym przeczeniem.
    Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    1. Maciej Dutko
      9 marca 2021 at 18:07

      Trafna uwaga, dziękuję! Poprawiam na „niemniej wyczuć w nim da się sporą nutę językowego relatywizmu”.

      Odpowiedz
  2. Agnesa
    2 lutego 2023 at 09:30

    Nie widzę relatywizmu w odpowiedzi Pani profesor, więc chyba tylko przyzwyczajenie czy osobiste preferencje odpisującego się go dopatrzyły :). Pozostaję przy przekonaniu, że oprzeć można się „o ścianę”, ale nie „o cennik”.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

ISBN – czym jest, dlaczego warto i jak to się robi?

9 kwietnia 2025

Antoni Mielecki: „Jak wychować piłkarskiego mistrza” [opieka: Korekto.pl]

28 listopada 2024

65 wpadek, w które nie uwierzysz, czyli dlaczego tani korektor to zło…

28 czerwca 2024

Jak wydać audiobooka… za grosze, bez lektora i bez studia?

22 czerwca 2024

dr Bartek Kulczyński: „Wiosna i lato na talerzu” + „Wiosna i lato z ziołami” [opieka: Korekto.pl]

17 czerwca 2024

Skontaktuj się z nami

Zapraszamy do sprawnego
kontaktu e-mailowego (ze względu na konieczność precyzyjnego archiwizowania wszelkich ustaleń, nie korzystamy z telefonów, które są zbyt zawodne).

  • kontakt@korekto.pl

*aby uzyskać wycenę, prześlij plik lub podaj liczbę znaków ze spacjami (sama liczba stron nie wystarczy, ponieważ w zależności od formatowania jeden tekst może liczyć 1300-1400, a inny nawet ponad 4000 znaków na stronie).

  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się

Twórcą Korekto jest dr Maciej Dutko. Pierwsze korekty wykonywał w 1996 r.; w latach 2002-2006 był redaktorem naczelnym Telegazety i stron WWW w TVP Wrocław, a w 2008 r. uzyskał stopień doktora w Zakładzie Książki Współczesnej i Edytorstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dziś Korekto jest liderem w branży: najlepsi redaktorzy każdego roku sprawdzają ok. 30-40 mln znaków (to tyle, co 150-200 średniej grubości książek).

Korekto.pl jest częścią Dutko Group Ltd.

 

Dutko Group Ltd.
Unit 10 Enterprise Court, Farfield Park
Rotherham, England S63 5DB
Company No.: 08664043
Bank: ING 50105015751000009031077242

Korespondencja:
ul. Mączna 1/15, 54-131 Wrocław

Nasze firmy:

Evolu.pl – blog, książki i szkolenia biznesowo-rozwojowe

Korekto.pl – profesjonalna korekta i redakcja tekstów

Audite.pl – audyty i poprawa ofert na Allegro oraz stron WWW

CzasNaProjekt.pl – projekty kuchni i łazienek

Zakrzewska.art – projekty logotypów, grafika, fotografia

Nasze szkolenia:

“E-biznes do Kwadratu” – szkolenie dla e-sprzedawców (tworzenie skutecznych ofert)

“Zen obsługi e-klienta” – szkolenie dla e-sprzedawców (specyfika obsługi e-klienta)

“Zen negocjacji” – szkolenie z podstaw negocjacji (dla każdego)

Nasze książki:

“Mucha w czekoladzie” – przypowieści w stylu zen (biznes, sukces, schematy)

“Targuj się!” – poradnik przygodowy nt. codziennych negocjacji

“Nieruchomościowe seppuku” – książka nt. błędów w ofertach nieruchomości

“Efekt tygrysa” – pierwsza polska książka nt. budowania marki osobistej

“Biblia e-biznesu” – najważniejsza książka dla e-przedsiębiorców

“Prawo w e-biznesie” – prawne aspekty e-handlu dla e-przedsiębiorców

“E-biznes. Poradnik praktyka” – bestsellerowy poradnik dla e-sprzedawców

“E-biznes po godzinach” – poradnik dla e-przedsiębiorców

  • © 2013-2025 Dutko Group Ltd.
  • Polityka prywatności
  • Made by