Przejdź do treści
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Korzyści
    • Jak zamówić
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korekta i redakcja książek
    • Korekta prac dyplomowych
    • Proofreading – korekta językowa
    • Materiały marketingowe
    • Raporty, instrukcje, umowy
    • Skład i formatowanie książek
    • Projekt okładki książki
    • Wydanie e-booka
    • Patronat i wsparcie marketingowe
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena

Blog

Wróć

06.04 2015

Kiedy stosować wcięcia akapitowe?

kategorie: Ciekawostki i chochliki, Skład tekstu, Typografia

„Początek każdego akapitu musi być poprzedzony tzw. wcięciem akapitowym” – to powszechnie panujący mit. Rozpoczęcie akapitu wcięciem jest wprawdzie zasadą, ale mającą wiele wyjątków.

Na zlecenie jednej z naszych Klientek, Korekto.pl pracowało niedawno nad korektą i redakcją ciekawej rozprawy doktorskiej. W ramach redakcji usunęliśmy m.in. wcięcia akapitowe w tekstach rozpoczynających kolejne rozdziały. Klientka, niepewna czy tak powinno być, przesłała pytanie:

Czy dotyczy to [brak wcięcia na początku akapitu] tylko tytułów, czy też podtytułów i dalszych podpunktów pracy? Czy wynika to z jakichś oficjalnych/nieoficjalnych zasad formatowania prac naukowych? 

Z góry dziękuję za odpowiedź. Profesor może pytać mnie o przyjęte zasady i chciałabym – na wszelki wypadek – znać odpowiedź.

 

Podobne wątpliwości może mieć każdy autor pracy naukowej, artykułu czy książki. Poniżej odpowiedź, jaką otrzymała Klientka – te informacje mogą okazać się przydatne również Tobie:

Faktycznie, brak wcięcia akapitowego zwłaszcza na początku nowych rozdziałów jest usankcjonowany zasadami typograficznymi (jeśli dobrze pamiętam jeszcze z czasów studiów, pisały o tym „dinozaury” polskiego edytorstwa, m.in. Leon Marszałek czy Jerzy Starnawski w swojej „Pracy wydawcy naukowego”). Wcięcie akapitowe służy temu, by wskazać miejsce, w którym rozpoczyna się nowa myśl (ujęta właśnie w nowy, odrębny akapit). Jeśli jednak początek akapitu jest zasygnalizowany w inny oczywisty sposób, wcięcie nie jest wymagane.

Zarówno pierwszy akapit po tytule, jak i po podtytule jest własnie takim ewidentnym przykładem rozpoczęcia nowej myśli, przez co nie wymaga dodatkowego akcentowania wcięciem akapitowym. Nie jest  ono konieczne również w tekstach, w których poszczególne akapity są rozdzielone jakimś elementem graficznym (np. kilka gwiazdek ***** albo ozdobny przerywnik/ornament) lub choćby zwiększoną interlinią – większy odstęp pomiędzy akapitami oddziela je na tyle wyraźnie, że wcięcie nie jest niezbędne.

Poniżej podsyłam przykład – fragment mojej książki „Efekt tygrysa”, którą także sam składałem. W całej publikacji przyjąłem i konsekwentnie stosowałem zasadę całkowitego braku wcięć, ponieważ wszystkie akapity są wyodrębnione (w tekście głównym właśnie poprzez zwiększoną interlinię):

wciecie-akapitowe-Korekto_pl

  

Stosowanie wcięć akapitowych jest zresztą dziś bardziej liberalne niż dawniej. Można więc nie wprowadzać ich w ogóle (jak wyżej), ale najważniejsze jest, aby przyjętą zasadę stosować konsekwentnie w całym tekście. 

 

A jak kwestia wcięć wygląda w przypadku tekstów w internecie? Tu sprawa jest prosta: internet nie lubi wcięć akapitowych, które w tym środowisku po prostu wymarły. Jeśli gdzieś się jednak jeszcze pojawiają, są raczej oznaką sentymentu autora wobec zasad tradycyjnej typografii.

 

korekto-dutko

Maciej Dutko

Poleć artykuł znajomemu

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

Filip Ciszewski: „Bezimienna Opowieść. Ostatnia chwała drużyny Wilhelma”, t. V [korekta tekstu, redakcja, patronat: Korekto.pl]

21 lipca 2025

E-biznes, który zmiecie konkurencję? Wpadaj na #semKRK!

8 czerwca 2025

ISBN – czym jest, dlaczego warto i jak to się robi?

9 kwietnia 2025

Antoni Mielecki: „Jak wychować piłkarskiego mistrza” [opieka: Korekto.pl]

28 listopada 2024

65 wpadek, w które nie uwierzysz, czyli dlaczego tani korektor to zło…

28 czerwca 2024

Skontaktuj się z nami

Zapraszamy do sprawnego
kontaktu e-mailowego (ze względu na konieczność precyzyjnego archiwizowania wszelkich ustaleń, nie korzystamy z telefonów, które są zbyt zawodne).

  • kontakt@korekto.pl

*aby uzyskać wycenę, prześlij plik lub podaj liczbę znaków ze spacjami (sama liczba stron nie wystarczy, ponieważ w zależności od formatowania jeden tekst może liczyć 1300-1400, a inny nawet ponad 4000 znaków na stronie).

  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się

Twórcą Korekto jest dr Maciej Dutko. Pierwsze korekty wykonywał w 1996 r.; w latach 2002-2006 był redaktorem naczelnym Telegazety i stron WWW w TVP Wrocław, a w 2008 r. uzyskał stopień doktora w Zakładzie Książki Współczesnej i Edytorstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dziś Korekto jest liderem w branży: najlepsi redaktorzy każdego roku sprawdzają ok. 30-40 mln znaków (to tyle, co 150-200 średniej grubości książek).

Korekto.pl jest częścią Dutko Group Ltd.

 

Dutko Group Ltd.
Unit 10 Enterprise Court, Farfield Park
Rotherham, England S63 5DB
Company No.: 08664043
Bank: ING 50105015751000009031077242

Korespondencja:
ul. Mączna 1/15, 54-131 Wrocław

Nasze firmy:

Evolu.pl – blog, książki i szkolenia biznesowo-rozwojowe

Korekto.pl – profesjonalna korekta i redakcja tekstów

Audite.pl – audyty i poprawa ofert na Allegro oraz stron WWW

CzasNaProjekt.pl – projekty kuchni i łazienek

Zakrzewska.art – projekty logotypów, grafika, fotografia

Nasze szkolenia:

“E-biznes do Kwadratu” – szkolenie dla e-sprzedawców (tworzenie skutecznych ofert)

“Zen obsługi e-klienta” – szkolenie dla e-sprzedawców (specyfika obsługi e-klienta)

“Zen negocjacji” – szkolenie z podstaw negocjacji (dla każdego)

Nasze książki:

“Mucha w czekoladzie” – przypowieści w stylu zen (biznes, sukces, schematy)

“Targuj się!” – poradnik przygodowy nt. codziennych negocjacji

“Nieruchomościowe seppuku” – książka nt. błędów w ofertach nieruchomości

“Efekt tygrysa” – pierwsza polska książka nt. budowania marki osobistej

“Biblia e-biznesu” – najważniejsza książka dla e-przedsiębiorców

“Prawo w e-biznesie” – prawne aspekty e-handlu dla e-przedsiębiorców

“E-biznes. Poradnik praktyka” – bestsellerowy poradnik dla e-sprzedawców

“E-biznes po godzinach” – poradnik dla e-przedsiębiorców

  • © 2013-2025 Dutko Group Ltd.
  • Polityka prywatności
  • Made by