Przejdź do treści
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Korzyści
    • Jak zamówić
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korekta i redakcja książek
    • Korekta prac dyplomowych
    • Proofreading – korekta językowa
    • Materiały marketingowe
    • Raporty, instrukcje, umowy
    • Skład i formatowanie książek
    • Projekt okładki książki
    • Wydanie e-booka
    • Patronat i wsparcie marketingowe
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena

Blog

Wróć

13.08 2014

Jurand i jego naga pochwa

kategorie: Ciekawostki i chochliki, Korekta i redakcja tekstów

Nie. To nie jest głos w sprawie pornografii. Niech nikogo naga pochwa Juranda nie zmyli. Nie jest to również głos w sprawie operacji zmiany płci ani gender. more

Cytat ów pochodzi z wypracowania czternastolatka – młodzieńca, który raczej jest zadowolony z tego, że jest młodzieńcem, a nie niewiastą, pornografię zna tylko ze słyszenia (chyba…), czyta, co mu każą, a prace oddaje zawsze na czas i wcale nie są najgorsze.

To raczej głos w sprawie wieloznaczności tekstów i ich stylistyki. Bo to, że Jurand stał pod zamkiem z nagą pochwą, zdarzyć się mogło. Stał sobie po prostu, bidulek, pod zamkiem, a jego pochwa była naga, bez miecza, na znak pokoju.

Cóż, każdy ma swoje piekło – Jurand miał swoje na ziemi. W moim z pewnością będzie dużo pistacji (pazury połamane od rozłupywania, usta spieczone od soli i nie będę mogła przestać jeść tych piekielnych pistacji, jak zawsze), w tle lecieć będzie całą wieczność góralska muzyka i skazana będę na czytanie bez końca „Krzyżaków” Sienkiewicza (mogę ewentualnie jeszcze ten koszmar omawiać z uczniami). Dla uczniów piekłem będzie również czytanie „Krzyżaków”, ale też wieczne pisanie wypracowań.

A przecież pisanie nie musi być piekłem, tak jak i piekłem nie musiałoby być czytanie i słuchanie różnych tekstów. No… gdyby, oczywiście, ludzie myśleli częściej o logice języka oraz o jednorodnym i przezroczystym stylu, którym wyrażają własną myśl. Bo podstawą jest jednorodność i precyzja.

Jeśli piszesz w stylu naukowym, popularnonaukowym, urzędowym (itd.), trzymaj się tego. Unikaj górnolotnych słów i wyrażeń, jeśli wiesz, że nie podołasz od początku do końca. Pamiętaj też o odbiorcy tekstu. To ważne, byś pisał zrozumiale – przecież język jest narzędziem komunikacji, chodzi w jego używaniu o to, by zrozumiał cię ten, do którego mówisz. Nie musisz uchodzić za takiego, który zna obce słowa. Czasem lepiej obniżyć poziom po to, by stać się zrozumiałym dla tego, do którego kierujesz komunikat, aniżeli miałyby zdarzyć się nieporozumienia. Mądrym możesz okazać się tylko wtedy, kiedy zrozumie twoją mądrość słuchacz/czytelnik.

I ostatnia, chyba najważniejsza, zasada w komunikacji: unikaj dwuznaczności. Pamiętaj, że o starym znaczeniu pochwy Juranda nie pamięta wielu, wszystkim dzisiaj kojarzy się bardziej z kobietą niż z rycerzem i jego zbroją. Zapomniał o tym zapewne ktoś, kto wchodził na polski rynek z łacińską nazwą Osram. Owszem, przyzwyczaiłam się, ale do tej pory, kiedy kupuję żarówki tej firmy, mam wrażenie, że z lampy polecą fekalia. Pamiętaj również, że dwuznaczności wynikają z niepoprawnej składni. Oto przykład: „Pod studnią stała staruszka, która była stara i spróchniała”.

Ale o tym – następnym razem…

korekto-jedrzejczakKamila Jędrzejczak

Poleć artykuł znajomemu

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

Filip Ciszewski: „Bezimienna Opowieść. Ostatnia chwała drużyny Wilhelma”, t. V [korekta tekstu, redakcja, patronat: Korekto.pl]

21 lipca 2025

E-biznes, który zmiecie konkurencję? Wpadaj na #semKRK!

8 czerwca 2025

ISBN – czym jest, dlaczego warto i jak to się robi?

9 kwietnia 2025

Antoni Mielecki: „Jak wychować piłkarskiego mistrza” [opieka: Korekto.pl]

28 listopada 2024

65 wpadek, w które nie uwierzysz, czyli dlaczego tani korektor to zło…

28 czerwca 2024

Skontaktuj się z nami

Zapraszamy do sprawnego
kontaktu e-mailowego (ze względu na konieczność precyzyjnego archiwizowania wszelkich ustaleń, nie korzystamy z telefonów, które są zbyt zawodne).

  • kontakt@korekto.pl

*aby uzyskać wycenę, prześlij plik lub podaj liczbę znaków ze spacjami (sama liczba stron nie wystarczy, ponieważ w zależności od formatowania jeden tekst może liczyć 1300-1400, a inny nawet ponad 4000 znaków na stronie).

  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się

Twórcą Korekto jest dr Maciej Dutko. Pierwsze korekty wykonywał w 1996 r.; w latach 2002-2006 był redaktorem naczelnym Telegazety i stron WWW w TVP Wrocław, a w 2008 r. uzyskał stopień doktora w Zakładzie Książki Współczesnej i Edytorstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dziś Korekto jest liderem w branży: najlepsi redaktorzy każdego roku sprawdzają ok. 30-40 mln znaków (to tyle, co 150-200 średniej grubości książek).

Korekto.pl jest częścią Dutko Group Ltd.

 

Dutko Group Ltd.
Unit 10 Enterprise Court, Farfield Park
Rotherham, England S63 5DB
Company No.: 08664043
Bank: ING 50105015751000009031077242

Korespondencja:
ul. Mączna 1/15, 54-131 Wrocław

Nasze firmy:

Evolu.pl – blog, książki i szkolenia biznesowo-rozwojowe

Korekto.pl – profesjonalna korekta i redakcja tekstów

Audite.pl – audyty i poprawa ofert na Allegro oraz stron WWW

CzasNaProjekt.pl – projekty kuchni i łazienek

Zakrzewska.art – projekty logotypów, grafika, fotografia

Nasze szkolenia:

“E-biznes do Kwadratu” – szkolenie dla e-sprzedawców (tworzenie skutecznych ofert)

“Zen obsługi e-klienta” – szkolenie dla e-sprzedawców (specyfika obsługi e-klienta)

“Zen negocjacji” – szkolenie z podstaw negocjacji (dla każdego)

Nasze książki:

“Mucha w czekoladzie” – przypowieści w stylu zen (biznes, sukces, schematy)

“Targuj się!” – poradnik przygodowy nt. codziennych negocjacji

“Nieruchomościowe seppuku” – książka nt. błędów w ofertach nieruchomości

“Efekt tygrysa” – pierwsza polska książka nt. budowania marki osobistej

“Biblia e-biznesu” – najważniejsza książka dla e-przedsiębiorców

“Prawo w e-biznesie” – prawne aspekty e-handlu dla e-przedsiębiorców

“E-biznes. Poradnik praktyka” – bestsellerowy poradnik dla e-sprzedawców

“E-biznes po godzinach” – poradnik dla e-przedsiębiorców

  • © 2013-2025 Dutko Group Ltd.
  • Polityka prywatności
  • Made by