Przejdź do treści
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Korzyści
    • Jak zamówić
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korekta i redakcja książek
    • Korekta prac dyplomowych
    • Proofreading – korekta językowa
    • Materiały marketingowe
    • Raporty, instrukcje, umowy
    • Skład i formatowanie książek
    • Projekt okładki książki
    • Wydanie e-booka
    • Patronat i wsparcie marketingowe
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena
Korekto
  • O nas
    • Fakty o Korekto
    • Nasi Klienci
    • O nas
    • Korzyści
    • Jak zamówić
    • Nasz Zespół
  • Oferta
    • Korekta i redakcja książek
    • Korekta prac dyplomowych
    • Proofreading – korekta językowa
    • Materiały marketingowe
    • Raporty, instrukcje, umowy
    • Skład i formatowanie książek
    • Projekt okładki książki
    • Wydanie e-booka
    • Patronat i wsparcie marketingowe
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • Polecaj i zarabiaj
    • Zaloguj się
  • Bezpłatna wycena
    Bezpłatna wycena

Blog

Wróć

11.05 2015

Słów kilka o wielkości liter, cudzysłowach i synonimach

kategorie: Ciekawostki i chochliki

Czy naszemu jaguarowi jest smutno, że nie oznaczamy go dużą literą? Dlaczego „strzał w dziesiątkę”… wcale nie wymaga cudzysłowu? Kiedy zamiast „traktor” warto podstawić „ciągnik”? 

Ciekawe pytania otrzymaliśmy dziś od jednego z klientów Korekto.pl, który właśnie odebrał część swojej powieści po naszej redakcji językowej i ma wątpliwości co do niektórych ingerencji:

1. Czy marki samochodów, np. Jaguar czy Land Rover (które pisałem dużą literą) powinno pisać się małą literą?

2. Czy wyrażenia „czarne myśli”, ” brudne myśli”, strzał „w dziesiątkę” (które pisałem w cudzysłowie) powinno pisać się bez cudzysłowu?

3. Wyraz „traktor”, który pani korektor dwukrotnie zastąpiła słowem „maszyna”, zmieniłem na synonim „ciągnik”, gdyż wyraz ten wydaje mi się bardziej trafny – czy prawidłowo?

 

Podobne pytania zadaje sobie wielu z nas (śmiem wręcz domniemywać, że większość Polaków „jeździ Fiatami” i w głowie by im nie postało, że to błąd – bynajmniej nie w rozumieniu wyboru firmy;). No więc na warsztat z tymi kwestiami:

Ad. 1. Nazwy samochodów (np. w kontekście „jadę fordem”) zapisujemy małą literą (fiat, ford, mercedes). Natomiast jeśli mówimy o marce („samochód marki Ford”) – wówczas własna nazwa marki wymaga dużej litery. Zasada językowa: http://sjp.pwn.pl/zasady/Nazwy-roznego-rodzaju-wytworow-przemyslowych;629431

 

Ad. 2. Cudzysłów to delikatne narzędzie, którego nie należy nadużywać (z uśmiechem przypominam sobie jeden z wykładów prof. Miodka, podczas którego profesor apelował do studentów: Po jedenaste: nie cudzysłów!). Oprócz oznaczania cytatów, znak ten służy m.in. do podkreślania dystansu autora lub do zaakcentowania metafory.

Wyrażenia „czarne myśli” czy „strzał w dziesiątkę” nie są ani cytatem, ani metaforą, ani prawdopodobnie nie manifestują dystansu autora – są to powszechne frazeologizmy, które nie wymagają cudzysłowów (ja zapisałem je w poprzednim zdaniu z użyciem tego znaku tylko dlatego, aby oznaczyć je jako przytoczenie z Pańskiego pytania).

 

Ad. 3. „Traktor” i „ciągnik” to synonimy dosłowne semantycznie. „Maszyna”, „urządzenie”, „pojazd” – również mogą być stosowane synonimicznie do „traktora”, acz ich semantyka jest szersza. Sztuka stosowania synonimów polega na elastycznym posługiwaniu się różnymi wariantami rzeczowników, ale i zaimków; wszystko po to, aby uczynić tekst bardziej dynamicznym i mniej monotonnym.

Zatem zamiast zdania z powtórzeniami:

Jechała traktorem. Za traktorem unosił się wzbijany kołami pył. Traktor był piękny i błyszczał w słońcu.

 

można napisać:

Jechała traktorem, za którym unosił się wzbijany kołami pył. Maszyna była piękna i błyszczała w słońcu.

 

– tak będzie niewątpliwie ciekawiej.

korekto-dutko

Maciej Dutko

Poleć artykuł znajomemu

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

ISBN – czym jest, dlaczego warto i jak to się robi?

9 kwietnia 2025

Antoni Mielecki: „Jak wychować piłkarskiego mistrza” [opieka: Korekto.pl]

28 listopada 2024

65 wpadek, w które nie uwierzysz, czyli dlaczego tani korektor to zło…

28 czerwca 2024

Jak wydać audiobooka… za grosze, bez lektora i bez studia?

22 czerwca 2024

dr Bartek Kulczyński: „Wiosna i lato na talerzu” + „Wiosna i lato z ziołami” [opieka: Korekto.pl]

17 czerwca 2024

Skontaktuj się z nami

Zapraszamy do sprawnego
kontaktu e-mailowego (ze względu na konieczność precyzyjnego archiwizowania wszelkich ustaleń, nie korzystamy z telefonów, które są zbyt zawodne).

  • kontakt@korekto.pl

*aby uzyskać wycenę, prześlij plik lub podaj liczbę znaków ze spacjami (sama liczba stron nie wystarczy, ponieważ w zależności od formatowania jeden tekst może liczyć 1300-1400, a inny nawet ponad 4000 znaków na stronie).

  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • O nas
  • Oferta
  • Realizacje
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się
  • Zaloguj się

Twórcą Korekto jest dr Maciej Dutko. Pierwsze korekty wykonywał w 1996 r.; w latach 2002-2006 był redaktorem naczelnym Telegazety i stron WWW w TVP Wrocław, a w 2008 r. uzyskał stopień doktora w Zakładzie Książki Współczesnej i Edytorstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dziś Korekto jest liderem w branży: najlepsi redaktorzy każdego roku sprawdzają ok. 30-40 mln znaków (to tyle, co 150-200 średniej grubości książek).

Korekto.pl jest częścią Dutko Group Ltd.

 

Dutko Group Ltd.
Unit 10 Enterprise Court, Farfield Park
Rotherham, England S63 5DB
Company No.: 08664043
Bank: ING 50105015751000009031077242

Korespondencja:
ul. Mączna 1/15, 54-131 Wrocław

Nasze firmy:

Evolu.pl – blog, książki i szkolenia biznesowo-rozwojowe

Korekto.pl – profesjonalna korekta i redakcja tekstów

Audite.pl – audyty i poprawa ofert na Allegro oraz stron WWW

CzasNaProjekt.pl – projekty kuchni i łazienek

Zakrzewska.art – projekty logotypów, grafika, fotografia

Nasze szkolenia:

“E-biznes do Kwadratu” – szkolenie dla e-sprzedawców (tworzenie skutecznych ofert)

“Zen obsługi e-klienta” – szkolenie dla e-sprzedawców (specyfika obsługi e-klienta)

“Zen negocjacji” – szkolenie z podstaw negocjacji (dla każdego)

Nasze książki:

“Mucha w czekoladzie” – przypowieści w stylu zen (biznes, sukces, schematy)

“Targuj się!” – poradnik przygodowy nt. codziennych negocjacji

“Nieruchomościowe seppuku” – książka nt. błędów w ofertach nieruchomości

“Efekt tygrysa” – pierwsza polska książka nt. budowania marki osobistej

“Biblia e-biznesu” – najważniejsza książka dla e-przedsiębiorców

“Prawo w e-biznesie” – prawne aspekty e-handlu dla e-przedsiębiorców

“E-biznes. Poradnik praktyka” – bestsellerowy poradnik dla e-sprzedawców

“E-biznes po godzinach” – poradnik dla e-przedsiębiorców

  • © 2013-2025 Dutko Group Ltd.
  • Polityka prywatności
  • Made by